söndag 9 augusti 2009

Kaj Engström från Tromsö, del 9

Emanuel Berg mot Ray Robson på toppbordet. Foto: Erik Degerstedt


Emanuel Berg pressade länge den unge amerikanen Ray Robson i sista ronden i Tromsö. Det slutade med remi och delad förstaplats. Här är Kaj Engströms slutrapport:

”Slutsegraren i Arctic Chess Challange korades i samma ögonblick som Emanuel och Robson tog remi. Då hade Emanuel förgäves försökt vinna ett tornslutspel länge och hade bara 55 sekunder kvar på klockan. Hans f-bonde räckte inte då Robson hade kungen framför och en kvarts betänketid kvar. Nåväl, delad förstaplats för Emanuel med tre andra, fyra efter särskiljning. Det är inte fy skam! Segrade på 7/9 gjorde Monika Socko, före Robson och Petrov.

Peter, Tobias och jag vann i sista ronden och tog alla 5 poäng. Erik tog en snabbremi och slutade på 4 poäng. Tobias spelade sista partiet i spellokalen idag, och vi som skulle åka hem tidigt ...

Sammanfattningsvis var denna turnering med 118 spelare från 26 länder runt om i världen, varav 14 stormästare, 49 juniorer, 18 kvinnor och endast tre veteraner – ja, jag vet att några platsar i flera kategorier - mycket rolig att spela. Hit återkommer jag gärna.

Svenskgänget har hållit ihop i vått och torrt, sju soliga och två regniga dagar, och jag tror att jag har lärt mig en hel del schack. Inte minst av Emanuel.”


Från lördagskvällens grillfest hemma hos överledaren Jan Sigmund Berglund. Foto: Erik Degerstedt

OLOMOUC. Poängställningen:
Nils Grandelius 3/5 (GM A)
Daniel Semcesen 2,5/5 (GM B)
Jan Johansson 4/5 (IM A)
Jasmin Bejtovic 2,5/5 (IM A)
Hans Tikkanen 3,5/5 (open)
Micael Fällman 3/5 (open)