onsdag 5 april 2017

USA-mästerskapet – rond 6

Wesley So mot Varuzhan Akobian. Foto: Lennart Ootes

Lunch med grannen Stellan på indiska restaurangen Kontrast vid Möllan. USA-mästerskapet fanns med på dagordningen. Till skillnad från mig följde Stellan sjätte ronden i direktsändningen. Han berättade om en gripande scen: Gata Kamsky har gjort sitt sextonde drag mot Fabiano Caruana och genast insett att han satt bort en bonde på ett billigt sätt. Han går bort till ett fönster med tom blick och skakar stillsamt på huvudet.

Fabiano Caruana – Gata Kamsky 
Vit drar



Caruana har dragit löparen från c8 till e6. Caruana kunde tacka sin lyckliga stjärna och dra 17.Sxa6. Sedan var det aldrig något tvivel om utgången. Caruanas remisvit bröts.

Caruana tog in en halva på Wesley Sos försprång och det var nära att han kom ikapp, för So var mycket illa ute mot Varuzhan Akobian:

Wesley So – Varuzhan Akobian 
Svart drar



I partiet följde 31...Dd3? 32.Lxd5+ Kg7 33.Db3 och So höll remi. I diagramställningen finns 31...Dc2+, till exempel 32.Ke1 Dc1+ 33.Ke2 (33.Ld1 Tc2) 33...Sg1+ 34.Kf2 Sxf3 35.Sxf3 Tc2+ 36.Kg3 Df1

analys

och svart står på vinst.

Efter sex ronder är So i ensam ledning på 4 poäng.

Partierna genomspelbara
Resultatservice

* * * * *

Med tanke på att det bara blev ett tävlingsparti för min del i fjol skulle en gnutta träning vara på sin plats, och jag finns numera med bland de förtappade som spelar schack på internet. Det var sådant jag lovade mig själv en gång i tiden att inte syssla med. Dags för en omvärdering och det känns faktiskt som en god idé. För att underlätta länkningen finns nu en länksamling i den oumbärliga högerspalten.
Överst på den listan finns chess.com där jag numera spelar rätt seriösa tiominuterspartier. Där får jag chansen att testa nya öppningar. När ett i mitt tycke intressant parti är spelat hämtar jag en pgn-fil och analyserar öppningen. Japp, mycket ambitiöst.

När jag beklagade mig över trötthetsfelen i fjärde speltimmen och drog slutsatsen att det hade med ålderdomen att göra kontrade Stellan med att sådant till stor del kunde avhjälpas med regelbunden träning i form av kombinationsövningar. Enligt honom kan det underlätta tankeprocessen under partierna. Jag vill gärna tro att det inte bara handlar om försvunna och aldrig återfunna hjärnceller. 

Jag kom fram till hur en träningstimme skulle kunna se ut med tre tjugominuterspass: kombinationsövningar, ett tiominutersparti och en öppningsanalys. Stellan nickade bifall. En timme är kanske inte mycket att komma med, men det borde i alla fall vara avsevärt bättre än att som tidigare försöka vila mig i form.

Världsmästerskapet för ålderstigna på Kreta härnäst. Den 22 april bär det i väg och det ser jag verkligen fram emot. Det är ju skoj att spela schack.