måndag 17 juli 2017

Sommarschack runt omkring

Daniil Dubov segrade i Sotji. Foto: ruchess.ru

Det gjordes ett och annat schackdrag bortom Eriksdalshallen i förra veckan. Det är läge för en liten utblick.

Daniil Dubov vann högsta ligan i Sotji och förutom honom kvalificerade sig fyra spelare därifrån till superfinalen i ryska mästerskapet senare i år: Sanan Sjugirov, Sergej Volkov, Jevgenij Romanov och Maxim Matlakov. En i denna kvintett, Volkov, kommer till Sverige om några veckor. Han är tredjerankad efter Alexei Shirov och Nils Grandelius i Cellavision Chess Cup den 4–6 augusti.

Alexander Sjimanov, som har spelat för Team Viking i elitserien, kom på sjätte plats och föll bort på något sämre särskiljning än tre av dem som kom på rätt sida om strecket. Han tilläts briljera i näst sista ronden men lyckades inte fullfölja.

Alexander Rachmanov – Alexander Sjimanov 
Svart drar



21...Sxg3!
Det öppnar porten till andra raden.
22.fxg3 Txe2 23.Dc3 De5!



Det hotar 24...Txb2 25.Dxb2 Lxd4+.
24.Tf4
En extra gardering av d4 och hot mot g4.


Här vinner 24...Ld7! med idén g7-g5 och tornet kan inte längre hålla kontroll över d4, till exempel 25.Kf1 Txb2! 26.Dxb2 Lb5+ (kungen tvingas tillbaka in i bindningen) 27.Kf2 g5 28.Tg4 Ld7 med en fulländad pendelrörelse från löparens sida.
24...Te1+? 25.Lf1



25...De2?
Det kan tyckas originellt att ställa damen inom räckhåll från två bundna pjäser och hota med Lh3, men det är inte det bästa draget. Efter 25...Lh3 26.Kh2 Lxd4 27.Dxd4 Dxd4 28.Lxd4 Lxf1 kan svart fortsätta att spela på vinst.
26.Tf2 De4 27.Tf4 De2 28.Tf2 De4 29.Tf4 De2 remi

Partier och resultat.


Tejmur Radjabov med guldmedalj. Foto: worldchess.com

Tejmur Radjabov rivstartade i Fides GP-turnering i Genève och stod distansen ut. Han segrade en halv poäng före Alexander Grisjtjuk och Jan Nepomnjasjtjij. Radjabov var den positiva överraskningen, Levon Aronian den negativa. Peter Svidler kom på plus med en snygg vinst i sista ronden:

Peter Svidler – Hou Yifan 
Vit drar



26.Td6!
Det hotar bland annat kvalitetsoffer på f6 varefter löparen ordnar vinsten.
26...Lxc3 27.Sg5! Df5 28.De7



28...h6
28...Lf6 29.Dxf7+ med matt. Uppgivet är däremot ett bra alternativ.
29.Se6+ Kh7 30.Sxd8 Dxf4 31.Sxf7 uppg.

Partier och resultat.

Efter femteplatsen i Køge Jubilæumsturnering drog Björn Ahlander vidare till en öppen turnering i Police, en polsk stad 15 km norr om Szczecin. En försmädlig förlust i näst sista ronden tog bort hans chans att vinna turneringen. Björn slutade på sjätte plats vilket ungefär motsvarade hans rankning i fältet. Resultat och partier.

Bland deltagarna i Police fanns GM Wlodzimierz Schmidt, en av dem som var med i Schacknytts jubileumsturnering i Malmö 1979. Han är numera en ärrad veteran. Björn framförde en hälsning till honom från mig.

Jag fick chansen att spela mot Wlodzimierz i en IM-turnering i Slupsk 1978. Jag laddade upp i Stockholm där jag bodde i Axel Ornsteins bostad medan han var bortrest. När jag hade tröttnat på att studera Aron Nimzowitsch ”Mein System” övergick jag till att i stället spela igenom partierna i Bjørn Nielsens ”Aron Nimzowitsch – 100 partier forsynet med stormesterens egne kommentarer og skakcauserier” (Dansk Skakforlag, 1945). Det var mera lustfyllt. Under dagarna i Stockholm spelade jag också ett parti mot Zdenko Krnic (1947–2010) som publicerades som teleparti, ett halvdrag om dagen, i Svenska Dagbladet. Om jag minns rätt spelade jag fyrbondevarianten i Kungsindiskt – jag var ung och lite vildare än nuförtiden – och som påpekades av SvD-läsaren Bo Göransson missade jag ett vackert vinstdrag. Förmodligen förlorade jag partiet. I Slupsk var det fyrbondevarianten även mot Schmidt, ett parti som sedan dök upp i ett spelöppningshäfte av Krzysztof Pytel som avhandlade just den varianten.

Hur som helst, i Police spelade Schmidt flera beskedliga remier. Vi har båda blivit gamla och rätt fridfulla. Fyrbondevarianten finns inte längre i min repertoar. Sådant hör min ungdom till.