måndag 24 juli 2017

Xtracon Chess Open i Helsingör – rond 2 och 3

Mellan söndagens två ronder: Baadur Jobava, Gunnar Björnsson och jag.

Under söndagen var det svårt för mig att följa partierna från Konventum i Helsingör. Anledningen: jag var på Konventum i Helsingör. Dit åker jag i första hand för att träffa schackvänner, för att vara social. Baadur Jobava hälsade mig välkommen med en kram och en öl. De tunga skyarna ovan uteplatsen skingrades när vi talade om film (hans absoluta favorit: Gökboet), böcker och livet i största allmänhet. Emellanåt språkade vi också om schack. Hans viktigaste turnering i år: världscupen hemma i Georgien i september.

Jag träffade Bent Kølvig som förklarade att han inte spelat schack på internationellt plan sedan Tel Aviv-OS 1964 då han satt på andrabordet i Danmarks lag. Det är alltså en comeback efter 53 års avhållsamhet på den nivån. Hoppas att Bent får blodad tand och ansluter sig till veterangänget på resande fot.

Väl hemkommen fick jag intressera mig för rond 2 och 3. Jag fann en partiställning där jag tyckte att det var lätt att sätta sig in i vitspelarens tankegång.

Christian Palozza – Erik Zude 
Vit drar


Det är lätt att se att svart hämtar tornet och med reducerat material är det väl inte mycket att spela om. Det luktar remi lång väg. I partiet följde 54.Kf1 Dxe6 55.Df4+ Kf6 56.Dh6+ Ke5 remi.

Tillbaka till diagrammet. Vit hade inte behövt nöja sig med remi. Med mer energi och bättre koncentrationsförmåga hade han kanske funnit 54.Df3! och tornet är räddat, för det planerade 54...Dxe6 faller på 55.Dh5+ Kf6

analys

56.Dh8+ Kg5 57.Dh4 matt.

Bland de trettiotre spelarna på 3 poäng finns Tiger Hillarp Persson, Jonny Hector och Christian Jepson. I måndagsronden återfinns de i Damgaardsalen, där de elva främsta borden står dukade.


Stellan Brynell hjälper Baldur Teodor Petersson med preppen. Foto: Pia Fransson.


Tiger Hillarp Persson finns med bland fullpoängarna efter tre ronder. Foto: Sigfred Haubro

Direktsändningen från rond 2 och rond 3
Partierna genomspelbara
Turneringstabell

* * * * * 

Pontus Carlsson har inlett med tre remier i Pardubice och tidsnöden är hans trogne följeslagare. Den ställer naturligtvis till det, som i rond 3:

Pontus Carlsson – Daniel Barrish 
Vit drar


Efter 39.Dd6? Dd4 40.Sd5? Dxe4+ var det mesta av vits fördel borta. Efter 39.Sf5 med idén Sd6 och Dxf7+ är det helt kört.

Även Jonathan Westerberg och Ralf Åkesson noterade remier i rond 3.

Partierna genomspelbara
Resultatservice
Svenskarnas resultat i Pardubice (turnering A och B)

* * * * *

Svenska truppen i Sitges. Foto: Staffan Olsen

I dessa dagar vimlar det av svenska spelare i utländska turneringar. På bilden ser vi ett gäng som dragit i väg till Sitges, Spanien. Noterbart från rond 2: Torbjörn Glimbrant besegrade ett norskt framtidshopp, Johan Salomon (elo 2488). Partier och resultat.

(Kaj, kom gärna med en eller annan rapport. Jag är överlastad.)

* * * * *

Jag är måttligt intresserad av Fide-paragrafer och missar därför ett och annat. Som att Martin Lokander inte fick en IM-inteckning i Paris Open. Jag trodde att det räckte med att han hade mött ett överflöd av titelinnehavare, att han mötte spelare från tre olika nationella förbund och att hans eloprestation var vida över kravet. Men jag missade paragraf 1.44:
A maximum of 3/5 of the opponents may come from the applicant’s federation and a maximum of 2/3 of the opponents from one federation. For exact numbers see the table in 1.72. Opponents shall be calculated using rounding up (minimum) to the next whole number, to the next lower number (maximum).
Som Martin påpekar mötte han en fransman för mycket. Han förlorade i sista ronden mot en fransman. Om han i stället förlorat mot en spelare från vilket annat förbund som helst hade IM-inteckningen varit i hamn. Ibland känns paragrafer absurda.

* * * * *

DUNDEE. Andrew Greet tog hem förstapriset på 6 poäng. Det säger något om jämnheten i turneringen att Pia Cramling kom sjua på 5 poäng. Partier och resultat.